3.1 C
Budapest
2022. január 26. szerda

Riasztó fejlődés: jönnek az egypilótás utasszállító repülőgépek

Négy évtizede még öten foglaltak helyet a pilótafülképben, aztán vagy harminc éve feleslegessé vált a rádiós, a navigátor és a repülőmérnök. Most úgy tűnik, az első tiszt is erre a sorsra jut.

Sok kisebb és katonai repülőgépet már most is egyetlen pilóta irányít, de a kereskedelmi repülés számára ez egy bátor, új dimenzióba való kalandozást jelentene.

 “A kétpilótás pilótafülkéből az egypilótás pilótafülkébe való átállás lényegesen nagyobb kihívást jelent majd, mint az ötszemélyesről a kétszemélyes pilótafülkére való átállás” – áll a NASA egypilótás műveleteiről szóló 2014-es tanulmányában. Bő egy évtizede kutatják a lehetőséget.

De hogyan lehet biztonságosan megszabadulni egy pilótától?

Az egyik módja a pilótafülke automatizálásának nagymértékű növelése lenne, a feladatok zömét a számítógépek végeznék.

A másik megoldás, hogy a feladatok zömét a földi személyzet venné át.  A levegőben utazó egy szál pilóta pedig egy “megosztott legénység” tagjaként dolgozna.

Ez utóbbi megközelítés megvalósíthatóbbnak tűnik, legalábbis rövid távon, mert a technikai feltételek zöme már adott ehhez.

Az egyik, a NASA által javasolt forgatókönyv szerint a fülkében maradó pilótát egy „szuper diszpécser” támogatná a földről, egy képzett pilóta, aki egyszerre több repülést is felügyelhetne, és szükség esetén akár teljes távirányítással is vezethetné a gépet. Például, ha a pilóta cselekvőképtelenné válik – olvasható a cnn.com oldalán.

Ha csak egy pilóta lenne a fedélzeten, a légitársaságok pénzt takarítanának meg, de csak akkor, ha az új földi kezelők és a fejlett automatizálás végül nem kerül többe, mondja a NASA.

Nap híre a Facebookon. Friss hírek és történetek. Ma mindenki erről beszél. Csatlakozz és mondd el a véleményed.

Ha van a témához kapcsolódó sztorija, írja meg nekünk a [email protected] címre!

Hirdetésspot_img

Kapcsolódó cikkek

Népszerű cikkek